Mindfulness

Mindfulness kan översättas till medveten närvaro som handlar om att träna vår förmåga att vara uppmärksamma i nuet, se verkligheten och uppleva stunden som den är. Medveten närvaro hjälper oss att uppmärksamma vår egen upplevelse av omvärlden, får ökad förståelse för våra reaktioner och får möjlighet att göra insiktsfulla och klokare val. Genom att träna detta förhållningssätt har många människor fått ökad glädje och livskvalitet. Det är ganska lätt att förstå vad mindfulness går ut på men kräver regelbunden övning för att ge bästa resultat. En kurs i mindfulness hjälper dig att komma igång med övningarna som gör att du kan utöva mindfulness på egen hand. Inga förkunskaper krävs.

Forskningen visar att mindfulnessträning bland annat ger:
>Ökad förmåga till problemlösning, koncentration och kreativitet
>Större självinsikt
>Bättre förmåga att förstå vår omgivning
> Inre balans
>Färre stressrelaterade besvär

Forskning:
Med ett åtta veckors träningsprogram i mindfulness sjönk återfallrisken med hälften hos dem som haft tre eller fler depressionsperioder i sitt liv. Mindfulness kan dock användas för fler ändamål än just stress och depression inte minst för att öka sitt välbefinnande och livskvalitet.
Några veckors mindfulnessträning förändrar hjärnan.
Det påvisas nu i en studie som publiceras i tidskriften Psychiatric Research: neuroimaging jämfördes hjärnorna hos en grupp nybörjare före och efter dessa gått igenom ett åtta veckors träningsprogram i mindfulness med en kontrollgrupp som inte fick någon träning.
Bland annat sågs i mindfulnessgruppen en ökad täthet av grå celler i hippocampus som är en struktur i hjärnan som är känd för att vara viktig för inlärning och minne. Ökad täthet sågs också i konstruktioner som är viktiga för självkänsla, medkänsla och introspektion.
En minskad täthet av grå celler sågs i amygdala - ett område i hjärnan som är känt för att spela en viktig roll vid ångest och stress.

Jag vaknade upp en dag mitt i livet och kände att min energi var helt borta. Jag kom inte upp ur sängen, visste inte vad jag skulle göra...
Efter flera år av ett ständigt rusande, alltid på väg någonstans, kunde jag helt plötsligt inte ens ta mitt barn till skolan utan att jag fick gå hem och vila ett par timmar. Datorn som jag hängt över både natt och dag fick mig att känna panikångest. Jag kunde inte ens öppna den förrän jag kände att jag inte fick luft. 
Jag var utmattad och vilsen i livet. Jag blev sjukskriven och läkaren sa att jag skulle ta det lugnt.
Jag visste inte hur man tog det lugnt, min puls var alltid hög och jag hade alltid en plan vad jag skulle göra sen.
Men då fick jag kontakt med Juan. Efter ett möte med Juan kände jag att Mindfullness var den rätta vägen för mig. Jag ville hitta orsaken till varför jag hamnat där jag var.
För mig är mindfullness en vägledning och en fantastisk hjälp som fick mig att komma upp på en väg igen efter att hamnat nere i diket.
Juan har hjälpt mig hitta denna nya vägen i livet som jag känner jag vill vara på och där jag fått verktyg genom mindfullness som lär mig att komma tillbaka till mig själv och vara i nuet.
Han har varit där vid min sida under denna resan och fått mig känna och vara medveten igen, inte bara göra allt på löpande band som man lätt gör.
Nu är jag tacksam för att hela min kropp la av en dag i februari för att jag skulle få mitt uppvaknande, och med hjälp av Juan och mindfulness hitta tillbaka till mig själv och vara medveten i livet och inte bara springa bredvid.
Anna Malmberg

Det är en ynnest att få träffa personer som Juan i ens liv. Han har hjälpt mig att plocka fram det som legat och grott i mig utan att jag tidigare kunnat sätta ord på det. Tillsammans har vi sått ett frö till resten av mitt liv där jag har en helt annan förståelse för mig själv, mina behov och att lyssna på min kropp. Mindfulness är ett kraftfullt verktyg att använda för att påverka nuet, vardagen och framtiden. Det är det enkla som är det geniala och denna kunskap kommer jag alltid bära med mig för jag har äntligen hittat hem. // Susanne